Sinds 2017 runt Fabienne De Bruiloft Nanny’s; een professionele nanny service voor bruidsparen met kinderen op hun bruiloft. Met een kinderprogramma op maat worden de jongste gasten vermaakt en verzorgd. Dit kan zowel voor de eigen kinderen zijn als voor kinderen van de gasten. Inmiddels bestaat haar team uit 8 gediplomeerde nanny’s met een pedagogische achtergrond en kinder-EHBO. De nanny’s spreken verschillende talen en bieden zelfs kinderverpleegkundige zorg aan. Op de dag zelf betrekken zij kinderen van 0-12 jaar spelenderwijs bij de bruiloft met passende activiteiten.
“Ergens denk ik: als ik het kan dan kan iedereen het. Aan de andere kant kan het natuurlijk altijd nóg beter. Maar als ik nu kijk waar ik begon, ben ik in een jaar tijd ontzettend gegroeid.”
Naam: Fabienne Smith (1986)
Woonplaats: Delfgauw
Onderneming: De Bruiloft Nanny’s
Vertel Fabienne, hoe ben je op het idee van Bruiloft Nanny’s gekomen?
Ik heb het altijd leuk gevonden om feestjes te organiseren en te entertainen. In 2016 ben ik begonnen met My Party Planner, een evenementenbureau voor kinderfeestjes. Ik had nog nooit iets met ondernemen gedaan dus ik wist niet waar ik mee bezig was, maar dankzij mijn netwerk sloeg het concept aan. Dit was in de periode dat party styling helemaal opkwam in Nederland. Ik merkte al snel dat de doelgroep niet paste bij wat ik voor ogen had. Veel ouders hechtten vooral waarde aan hoe het feest eruitzag en minder aan het vermaak van de kinderen. Dat paste niet bij mijn concept en ik wilde niet afwijken van mijn idee, dus ik vroeg me af: waar wordt het wel gewaardeerd als je kinderen écht bezighoudt en entertaint? Op bruiloften natuurlijk! Het zaadje was geplant. Vanuit die vraag ontstonden meer vragen: hoe ga ik dit doen, wat wordt mijn strategie, welke mensen moet ik benaderen? Eerst heb ik de bruiloft nanny service toegevoegd aan mijn diensten als party planner. Tevergeefs, want het aanbod bleek te breed. ‘My Party Planner’ needed to go. Daar heb ik wel van wakker gelegen. Want waarom zou ik iets laten gaan waar ik zoveel bloed, zweet en tranen in had gestopt? Toch heb ik de stap genomen. Vanaf dat moment stortte ik mij volledig op ‘De Bruiloft Nanny’s’. Mijn website heb ik zelf gemaakt en de teksten heb ik zelf geschreven. Het logo is ontworpen door mijn nichtje en binnen twee maanden stond De Bruiloft Nanny’s online.
Dus eigenlijk had je eerst de verkeerde doelgroep en in plaats van op te geven ben je op zoek gegaan naar dé groep mensen die hier wel enthousiast over is. En je eerste opdracht? Hoe heb je deze binnengesleept?
Er kwamen regelmatig offerte aanvragen binnen via de website, maar pas het vijfde bruidspaar ging akkoord. Het was een koppel met 3 kinderen op een trouwlocatie in Rotterdam. De boeking was voor een paar uurtjes, maar dankzij deze opdracht kreeg ik nieuwe inzichten over hoe ik mijn aanbod wilde inrichten.
Hoe voelde je je eigenlijk toen de 3e en de 4e offerte werd afgewezen?
Ik begon echt wel even te twijfelen, maar ik ben iemand die altijd doorzet. No matter what. Het dwong mij om het concept opnieuw onder de loep te nemen en mijzelf de vraag te stellen: waarom gaan potentiële klanten niet akkoord? Ligt het aan de doelgroep, mijn concept, de opbouw van de offerte? Zo kwam ik erachter dat ik de offerte te formeel had ingestoken. Ik besloot om de klant mee te nemen in de beleving van de dag, zodat ze een beter beeld kregen van onze nanny service. Daarnaast bied ik nu ook een persoonlijke kennismaking aan. Zo heb ik mijn business naar een hoger niveau kunnen tillen.
Waar ben je tegenaan gelopen met de start van je business?
In het begin stond ik nog bekend als My Party Planner. Familie en vrienden waren zo enthousiast over mijn bedrijf, dat ze er continu reclame voor maakten. Helaas plaatsten ze de verkeerde informatie erbij. Het kostte veel tijd om uit te leggen dat mijn aanbod was veranderd. Het moest allemaal wat duidelijker. Ook de potentiële klant begreep het concept niet altijd. Zij hadden bijvoorbeeld het idee dat er een paar buurmeisjes op de kinderen zouden komen passen, terwijl het professionele nanny’s zijn. Daardoor zagen sommigen de waarde er niet van in. Qua personeel was het ontzettend lastig om gediplomeerde nanny’s te vinden. Nu krijg ik elke dag sollicitaties in mijn inbox. Voorheen moest ik als een gek goede mensen zoeken wanneer er een boeking binnenkwam. Je zegt natuurlijk geen nee tegen een opdracht, je zorgt gewoon dat het lukt.
Dus je nam opdrachten aan terwijl je hemel en aarde moest bewegen om het daadwerkelijk neer te kunnen zetten?
Ja, zo ging het! Ik heb nichtjes die in de opvang werken, dus met de back-up zat het wel goed. Maar ook zij moesten dan maar net beschikbaar zijn. Mijn zusje heeft mij ook ontzettend veel geholpen. Ondanks dat ze het graag voor mij deed, is het fijner om dames te hebben die volledig bij het concept passen. Ik ben dankbaar voor het team dat ik om mij heen heb.
Wat was je dieptepunt?
Dat ik My Party Planner moest laten gaan omdat het gewoon niet was wat ik had gehoopt. Dat was een teleurstelling. Ik had er zoveel tijd en energie ingestoken. Had ik er misschien harder voor moeten werken? Durfde ik het écht te laten gaan om mijn energie ergens anders in te steken?
Mijn aanpak nu is tien keer beter. Destijds was ik bijvoorbeeld bang om samenwerkingspartners te benaderen. Nu benader is met gemak collega’s uit de branche, bezoek ik netwerk events en zodra ik het woord ‘trouwen’ hoor staat de koffie date al gepland!
Dus je bent nu echt out there!
Ja, destijds was ik te voorzichtig. Ik erkende mijzelf niet als ondernemer. Nu heb ik meer zelfvertrouwen en durf ik de prijs te vragen die mijn diensten waard zijn. De Bruiloft Nanny’s zit in het midden en hogere segment. Het gemak van een professional die op de kinderen past, daar betalen onze klanten voor. Laatst heeft één van de nanny’s voor de tweejarige zoon van een bruidspaar gezorgd. Van de middag tot het slapengaan. Als ouders heb je op zo’n dag minder aandacht voor je kinderen. Wanneer je de volgende dag een uitgebreid dankwoord krijgt, dan weet je dat je goed werk levert. Verder heb ik geleerd dat je dingen niet te snel moet willen. Ondernemen is een proces en je moet erin groeien. Nu kan ik volop genieten van alles wat ik leer. Nu de basis gelegd is wordt het makkelijker om rustig na te denken over de volgende stappen.
Als vrouwelijke ondernemer kun je al veel beren op de weg tegenkomen, maar ik kan mij voorstellen dat als zwarte vrouw de uitdagingen nog groter kunnen zijn.
Ik heb in het begin zeker het idee gehad dat mensen aan mij twijfelden. Dat mijn bedrijf niet als professioneel of high-end werd gezien. Dat heeft nooit iemand tegen mij gezegd, maar ik heb wel het gevoel gehad dat er mensen waren die zich afvroegen of ik wel thuishoor in het hogere segment. ‘’ ‘’Wat weet zij nou van luxe bruiloften?’’ Ik kan een voorbeeld geven. Een goede vriendin heeft een groot netwerk met vermogende mensen. Toen ik haar jaren geleden vertelde dat ik met My Party Planner expats wilde benaderen, heeft zij het voortouw genomen. Puur omdat we beide wisten hoe het spel werkte. Met haar uitstraling kon ik bij potentiële klanten binnenkomen. Als we samen werden ontvangen ging men er automatisch vanuit dat het háár bedrijf was. Het werkte in mijn voordeel, maar het was ook wel heel krom.
Hoe ging je daar mee om?
Ik zag het meer als een voordeel. We hebben een hele goede band en ik besefte dat dit de beste manier was. Zij gunde mij het succes. Ik geloof nog steeds niet dat ik op mijn eigen kracht bij zulke kringen binnen had kunnen komen. Daarom netwerk ik ook heel veel: je moet iemand kennen die al is waar jij wilt zijn.
Knap hoe positief je dit insteekt. Je vertelde dat netwerken één van je krachten is. Kan ik stellen dat je juist door deze situatie heel sterk hierin bent geworden?
Ja! Dat heb ik ook deels van haar geleerd. In het begin was ik te onzeker, want wat had ik nou te bieden? Door haar heb ik geleerd dat zelfverzekerdheid deuren opent. Mijn concept wordt goed ontvangen en daardoor durf ik het gesprek sneller aan te gaan.
Waar ben je het meest trots op?
Dat ik mijn eerste internationale opdracht binnen heb!
Een paar maanden geleden heb ik meegedaan aan een styled shoot. Bij een styled shoot werk je met een groep professionals uit de trouwbranche aan een in scene gezette bruiloft. Denk aan cateraars, fotografen, visagisten en wedding planners die hun diensten bundelen en vastleggen op beeld. Een forograaf die ik daar had ontmoet stuurde een oproep door van een Italiaanse weddingplanner die nanny’s zocht voor in Toscane. Uiteindelijk heeft ze mij gebeld en hadden we een geweldig leuk telefoongesprek. Ik mocht mijn offerte opsturen en een week later werd hier akkoord op gegeven. Het is bevestigd: volgend jaar mei hebben wij een nanny opdracht in Toscane! Dat is ook wel de kant die ik uiteindelijk op wil, internationaal.
Daarom: netwerken! Ik denk wel eens: was dit ooit gelukt als ik niet op de shoot was geweest?
Én nu dus meer internationale opdrachten binnenslepen. Wat is je strategie?
De nanny’s waarmee ik samenwerk spreken bij elkaar tien talen. Dat vind ik belangrijk, want ik wil dat het team een weerspiegeling is van de maatschappij. Met mijn bedrijf wil ik zoveel mogelijk bruidsparen een kindvriendelijke bruiloft bezorgen. Om daar te komen probeer ik regelmatig contact te leggen met wedding planners waarvan Nederlandse stellen hier of in het buitenland trouwen.
Daarnaast is het mijn doel om bij minimaal vijf vaste locaties preferred supplier zijn. Als bruidsparen een trouwlocatie boeken worden wij meegenomen in het gehele aanbod. Mijn doel voor de komende periode is de regio Zuid-Holland overnemen. Het grappige is: eigenlijk worden we met name in het oosten geboekt. Misschien moet ik toch nog even nadenken over de regio.
Wie inspireren jou?
Ik raak geïnspireerd door vrouwen die ervoor gaan, zoals Beyoncé., Ze blijft nieuwe doelen stellen en behalen. Telkens als je denkt dat ze klaar is, komt ze weer met iets nieuws. Michelle Obama vind ik ook ontzettend inspirerend: ze is heel intelligent, open en eerlijk. Die openheid en eerlijkheid vind ik belangrijk. Ik denk dat veel ondernemers de struggle verbloemen: iedereen loopt tegen hetzelfde aan als ondernemer. Van die momenten dat je denkt: ‘Waarom doe ik dit, alles gaat fout!’
Hoe kom je tot rust na een drukke werkweek/werkdag?
Dan doe ik echt helemaal niets. Netflix kijken, bij mijn ouders op de bank hangen. Als ondernemer sta je altijd aan, ben je altijd bezig. Ik doe een paar keer per week pilates om tot rust te komen.
“Ik moet mijzelf op bepaalde momenten remmen. Ik mag wel wat vaker stilstaan bij mijn successen. Ik wil altijd meer en doorgaan. Wat ik heb geleerd? Mijzelf niet meer met andere ondernemers vergelijken.”
Hoe zouden jouw vriendinnen je omschrijven?
Ambitieus en altijd bezig. Een independent woman. Ik vraag zelden om hulp omdat ik anderen niet wil lastig vallen. Behalve mijn zusje, haar val ik wel ‘lastig’.
Daar zijn zusjes natuurlijk ook een beetje voor, maar vertel!
Mijn zusje is altijd degene die mij op het laatste moment red. Bij ‘My Party Planner’ heeft ze kinderen geëntertaind, op festivals gestaan, producten ingekocht, op het laatste moment ballonnen geblazen. Als ik echt geen nanny vond, dan kwam ze mee. Ze deed echt van alles. Mijn moeder heeft zelfs een keer jurken genaaid voor een prinsessenthema. Toen ik nog kinderfeestjes organiseerde had ik een Disney-figuur ingehuurd voor een kinderfeestje. Helaas had ze op het laatste moment afgezegd. Er zat niets anders op dan zelf Vaiana spelen. Iedereen in mijn omgeving wil dat ik slaag, dus ik wil ze niet teleurstellen. Je doet gewoon wat je moet doen.
Je bent echt een aanpakker en gaat duidelijk uitdagingen niet uit de weg. Welk advies/tip zou je mee willen geven aan andere ambitieuze vrouwen?
Gewoon starten, er is namelijk nooit een goed moment. Je eerste versie is nooit je laatste versie. Als ik terugdenk aan hoe ik begon met De Bruiloft Nanny’s, is er een wereld van verschil. Wat ik wil meegeven is dat je het beste kunt doorgaan wanneer alles tegenzit! Ik denk dat het minimaal zes maanden duurt voordat je een beetje succes hebt en naamsbekendheid hebt. Als ondernemer moet je continu laten zien dat je bestaat. Voorheen vond ik het arrogant om steeds foto’s van mijn opdrachten te delen. Maar geloof mij: pas na tien keer weten ze wie je bent. Wees jouw eigen nummer één fan en laat zien waarom jouw bedrijf het waard is om geboekt te worden. Ik laat mijn waarde niet bepalen door mensen die er niet voor willen betalen: dit is wat het is. Het is ook goed om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Mensen die willen dat je slaagt.
Heb je nog lees/kijk tips?
Een luister tip! Jenna Kutcher heeft echt een hele toffe podcast: De “Goal Digger”podcast. Zij nodigt constant inspirerende vrouwen uit waar ze mee in gesprek gaat. Vrouwen die het hebben geflikt en van niets iets hebben gemaakt. Ik luister hier elke dag naar, vooral als ik een dipje heb. Het is laagdrempelig en alles wat je wilt leren over ondernemen komt aan de orde. Dit zijn succesvolle vrouwen die van de grond af een imperium hebben gebouwd. Daar krijg ik heel veel energie van, want dan denk ik: ik kan het ook!
Nog een leestip: in de lockdown ben ik begonnen met ‘De Logica van Geluk’ van Mo Gawdat. Het is een bewustwordingsboek en zeker interessant voor ondernemers. Terug naar de realiteit en je eigen pad volgen.
Reactie plaatsen
Reacties