Stephanie Aukes heeft ruim 15 jaar ervaring in de PR. In 2010 startte zij haar eigen onderneming: Supastar-PR. Als PR strateeg werkt Stephanie voor MKB, multinationals, communicatie- en marketingafdelingen en deskundigen. Ze creëert ‘free publicity’ door de toegevoegde waarde van haar klanten naar boven te halen en ze daarmee in de spotlight te zetten. Stephanie heeft successen behaald voor bedrijven als Sportvasten, BOLT, NEDAP, Simone Levie en Harriët Verkoelen. Daarnaast geeft Stephanie lezingen en trainingen aan ondernemers en organisaties om het beste uit hun marketing en communicatie te halen.
‘Als je denkt dat je het kan, dan kun je het ook!’
Naam: Stephanie Aukes (1979)
Woonplaats: Amsterdam
Huisgenoten: Twee konijntjes Baby Cakes & Punkie
Beroep: Founder Supastar-PR
Stephanie is geboren en opgegroeid in Eindhoven, woonde op haar 17e een half jaar in New York en op haar 21e een half jaar in Brazilië. Ze studeerde communicatie management in Den Haag en verhuisde na haar studie naar Amsterdam waar zij 14 jaar bleef. Daarna maakte zij een uitstap van 2,5 jaar naar Eindhoven, maar nu woont ze weer in de hoofdstad. Wat ze zo fijn vindt aan Amsterdam is de échte Amsterdamse mentaliteit: lekker direct. Voor de uitoefening van haar vak is Amsterdam ‘the place to be’, strategisch gezien moet ze ‘hier’ zijn.
Stephanie, vertel hoe is Supastar-PR tot stand gekomen?
“Ik organiseerde events voor Studio West in Osdorp en ontmoette veel artiesten. De muzikanten vroegen mij op een gegeven moment of ik publiciteit voor hen kon regelen vanwege mijn studie communicatie management. Ik houd wel van een uitdaging. Het ging mij beter af dan ik in eerste instantie had verwacht. Van het één kwam het ander. Ik ben voor mee artiesten PR gaan doen en schreef ook hun bio’s. allemaal naast mijn vaste baan. Ik wilde steeds liever ondernemen maar ik durfde nog niet. Ik stelde mezelf vragen als: hoe kom ik aan klanten’, ‘kan ik wel een stabiel inkomen creëren’, waardoor ik lange tijd PR naast mijn vaste baan deed. Door PR te doen, artiesten te interviewen en een blog te schrijven, leerde ik deze wereld steeds beter kennen. Ik vond dit een fascinerende wereld.
En toen besloot je om voor jezelf te beginnen?
In 2007 ben ik begonnen met Supastar-PR. Iedereen wil toch een superster zijn? Daar komt de naam vandaan. In 2010 ben ik bij mijn laatste baan bij Buma/Stemra weggegaan.
Dit was een spannende tijd. Je moet je zelfstandigheid gaan waarmaken. Ik wilde daarvoor gebruikmaken van een startersregeling voor ondernemers en kwam terecht bij het UWV. Tot mijn frustratie geloofde de businesscoach helemaal niet in mijn plan. Hij vond mijn businessplan niet levensvatbaar en dacht: dit wordt niks. Zij is geen ondernemer. Ik kwam in een bureaucratische wereld terecht en ik had echt gedacht dat ik de startersregeling wel op mijn buik kon schrijven. Ik heb toen alles op alles gezet om er toch een succes van te maken, ik wilde gewoon starten – dan maar zonder een startersregeling.
Tot mijn grote verbazing gaf de businesscoach die de startersregeling moest toekennen, zijn fout toe en wilde mij op het laatste momenten toch een startersregeling geven. Het was fijn om dit nieuws te krijgen maar inmiddels had ik de regeling niet meer nodig!
Een jaar later werd ik gevraagd door stadsdeel Nieuw-West, waar ik toen woonde, om tijdens een ondernemingsbijeenkomst te vertellen hoe je als startend ondernemer een goedlopend bedrijf kon opbouwen. Ik had mijn omzet in een jaar tijd namelijk weten te verdubbelen. Dezelfde businesscoach wilde er graag bij zijn om mijn verhaal te horen. Na de presentatie nam hij mij even apart. Hij vertelde dat ik zijn kijk had veranderd, dat hij nu met andere ogen kijkt naar de starters die aan zijn desk verschijnen.”
Hoe heb je dat uiteindelijk aangepakt om toch te kunnen gaan starten?
“Ik heb heel goed gebudgetteerd, ben als een bezetene gaan netwerken, heb alles op alles gezet en echt gezocht naar de mogelijkheden om dit te laten lukken. Uiteindelijk vond ik mijn eerste opdrachtgever en doordat ik goed werk leverde, volgde er velen. Achteraf gezien ben ik zo blij en trots dat ik geen gebruik heb gemaakt van de starterslening, dat ik toch weer mijn eigen boontjes wist te doppen. Dit is ook echt de rode draad in mijn leven: ik heb voor alles ontzettend hard moeten werken en vechten.”
Echt ontzettend knap. Dat heb je dan toch allemaal zelf voor elkaar gekregen! Nu we het zo over dat ‘vechten’ hebben, wat was echt een dieptepunt in je carrière?
Lachend: “Het dieptepunt was in loondienst zijn. Waar ik heel erg tegenaan liep, is dat werkgevers niet altijd mijn potentie zagen. Ik heb mijzelf altijd ontzettend hard moeten bewijzen.
Toen ik in Amsterdam kwam wonen, zocht ik natuurlijk een baan. Ik ben op de administratie terecht gekomen bij een overheidsinstantie en binnen deze organisatie kwam ik niet hogerop. Ik werkte onder mijn niveau. Het was erg frustrerend. Ik was als het ware een veredelde secretaresse. Mijn dieptepunt was dat ik binnen die overheidsinstantie in 3 jaar tijd niet verder kwam. Ik werd niet aangenomen voor de functies waar ik voor gestudeerd had. Ik ben toen letterlijk alle uitzendbureaus in Amsterdam langsgegaan, nergens hadden ze iets voor mij. Tot ik bij Unique binnenliep, zij leverden medewerkers voor een Braziliaans bosbouwbedrijf en dit bedrijf zocht toevallig ook een communicatiemedewerker. Omdat ik in Brazilië heb gewoond en Portugees spreek, klonk dit te mooi om waar te zijn. Van de een op de andere dag werkte ik op de Herengracht en kon ik eindelijk doen waar ik voor had gestudeerd.
Welke lessen neem je mee uit deze periode?
Wat ik van deze periode heb geleerd, is dat je gewoon moet beginnen en in jezelf moet geloven. Ik wist dat ik voor deze baan goed zou moeten kunnen schrijven. Ik heb mezelf wel afgevraagd of ik het goed zou kunnen maar iets in mij zei dat het mij wel zou gaan lukken. Ik heb toen tot in de late uurtjes geoefend met schrijven. Ik heb research gedaan in mijn eigen tijd, zelfstudies gedaan op het gebied van schrijven, PR en ik volgde seminars. Ik wilde zo graag leren en mijzelf ontwikkelen. Het heeft zich allemaal dik en dubbel uitbetaald. Nu krijg ik complimenten hoe goed ik kan schrijven. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk ook de kansen krijgen om te groeien.”
Je was dus wel echt ‘fully committed ‘om te komen waar je nu bent!
“Klopt, dit komt omdat ik altijd wel heb moeten vechten om ‘mijn plekje’ te veroveren. Ik ben eigenlijk heel introvert ... en ik zit in de PR! Maar ik denk dat ik juist daarom heel succesvol ben. Ik ben erg sensitief en kan goed aanvoelen wat iemand wil. Mijn kracht is dat ik voor een ander kan denken; wat zou een journalist willen horen, willen weten? Ik ben hierdoor ook echt betrokken bij mijn klanten, ik vecht voor hen. Ik moet wel uit kijken dat ik mijzelf niet te kort doe. Ik kom heel krachtig over, maar ben ook heel gevoelig. Ik moet mijzelf er soms aan herinneren dat goed, goed genoeg is.”
Je vertelt dat je hoog sensitief bent, wat veel voordelen heeft, maar ben je hier ook juist wel eens tegen aangelopen?
“Ja zeker. Daarom ben ik ook zo blij dat ik voor mijzelf werk en gewoon thuis kan werken. Ik heb er ook nooit wat voor gevoeld om een kantoor te huren. Tuurlijk is het fijn om met andere mensen te werken, maar dit leidt ook af: de geluiden, lichten, de sfeer die er juist wel of niet hangt. Ik ben wel vaak op pad voor mijn werk, sparren met andere communicatie professionals, op bezoek bij klanten. Het is zo belangrijk dat je jezelf hierin niet voorbijloopt en dat je weet wat wel en wat niet voor jou werkt.”
Is dat ook niet de uitdaging? Op het moment dat je ZZP’er bent heb je natuurlijk niet iemand in je directe omgeving die zegt ‘moet je het niet even wat rustiger aan doen?’
“Ik heb een geweldige mental coach, Rianne van der Meijs. Met haar spar ik regelmatig over mijn werk, mijn leven, successen en tegenslagen. Als je alleen onderneemt, is dit echt heel prettig. Toen ik net in Amsterdam kwam wonen, was ik echt ‘op zoek naar mijzelf’, je maakt je los van je ouders en daarnaast kwam ik erachter dat ik hoogsensitief ben. Bij het bosbouwbedrijf waar ik werkte, had ik een collega die erg spiritueel was. Zij heeft mij ook echt geïnspireerd om op ontdekkingstocht te gaan wie ik werkelijk ben. Door te praten met een coach ben je bewuster bezig met het leven en alles wat het leven je leert. Ik vind het bewonderingswaardig als mensen zichzelf beter proberen te begrijpen en hun doelen en dromen achterna gaan. Daar kan een coach je heel goed in ondersteunen!”
Waar ben je het meest trots op?
“Toen ik net begon, heb ik de PR gedaan voor de eerste estafettemars tegen kindermishandeling. Dit was een enorm succes. Een groot mediaspektakel: de NOS, RTL, TMF, Radio1, AT5 en nog veel meer kwamen erop af. Zoveel media dat ik echt overdonderd was. Ik had de ene journalist na de andere aan de lijn, en allemaal wilden ze iemand van de organisatie spreken. Dit was direct ook een bevestiging voor mijzelf: Ik ben hier goed in! Het was ook zo’n mooi doel om voor te werken: de rechten van het kind, het creëren van awareness, mensen leren wat ze kunnen doen bij verdenking van kindermishandeling. Soms word ik nog gevraagd om te helpen bij deze mars. Af en toe pak ik iets op ter ondersteuning. Zo heb ik vorig jaar studenten die betrokken zijn bij de mars geleerd hoe zij journalisten het beste kunnen benaderen om media-aandacht te krijgen.”
Je hebt al veel neergezet, een succesvol bedrijf, grote klanten. Wat zijn nu nog je ambities?
“Ik wil de kloof tussen media, journalist en ondernemer verkleinen. Veel ondernemers bereiken niet het resultaat wat ze zouden willen behalen. In plaats van alles uit handen nemen voor klanten, werkt het vaak nog beter wanneer klanten onder mijn begeleiding zelf contact leggen met de media. Uiteindelijk weet mijn klant natuurlijk het meest over zijn of haar bedrijf. Journalisten krijgen hierdoor ook betere verhalen. Die kloof wil ik verkleinen. Ik wil zoveel mogelijk ondernemers die als missie hebben om het verschil te maken in de wereld hierin begeleiden!
Daarnaast heb ik als doel, zodra de tijd er rijp voor is, meer doen voor konijnen. Vaak zitten deze dieren alleen in een hokje met veel te weinig bewegingsruimte. Ze lijden een triest, saai leven en missen een maatje. Een konijn heeft altijd ruimte nodig om te rennen én een soortgenootje om gelukkig te zijn. Ik heb al een Twitter account @konijnentips waar ik tips geef voor konijneneigenaren maar ik wil nog meer doen.”
Wie is jouw voorbeeld?
“Oprah! Zij is zo betrokken bij alles wat er gebeurt in de wereld. Ik vind het geweldig wat zij als eerste zwarte vrouw bereikt heeft in de televisiewereld! Ze heeft echt haar stempel op de wereld gedrukt. Zij is echt een voorbeeld voor mij. Haar compassie en de manier waarop zij dingen bespreekbaar heeft gemaakt in de wereld, petje af.”
Hoe kom je tot rust na een drukke werkdag?
“Lekker thuis, lekker op de bank met de konijntjes bij m’n voeten. Dat is mijn introverte kant. Als ik bij moet tanken moet ik echt lekker alleen zijn, even in mijn eigen cocon. Ik geniet echt als ik ergens moet spreken, kan heel goed socializen en netwerken, maar het is dan heerlijk om gewoon even een avondje thuis op de bank te zijn.”
Welk advies zou je willen geven aan de vrouwen die dit lezen?
“Om niet op te geven! Niet opgeven wat je echt wil, ook al geloven mensen niet in je. Geloof echt in jezelf. Als je denkt ik kan het, dan kun je het ook! En geef niet té veel gratis weg! Zeker in de communicatie en PR willen veel mensen altijd wel ‘even een koffietje’ met je doen. Ken de waarde van je product en je kennis.”
Welk boek moet iedereen gelezen hebben volgens jou?
“Het boek ‘Can we do that?’ van Peter Shankman is zo leuk geschreven met leuke ideeën over wat je kan doen om aandacht te creëren voor je business. En ‘PR voor Dummies’ moet iedereen gewoon lezen.”
Ik las in een interview met LINDA magazine dat je vaak en graag naar New York gaat. Wat is jouw allerbeste New York tip voor Femizine-lezers?
“In Amerika kennen ze maar één kerstdag. De dag na kerst is ‘Boxing Day’. Dan begint de grote sale. Er zijn dan echte koopjes en de sfeer in New York is geweldig. Als je een ‘power suit’ wilt kopen dan moet je dan naar New York. Maakt niet uit welke maat je hebt. En Macy’s gaat dan om 6 uur open, dat sluit perfect aan op je jetlag!”
Vlak voor het publiceren van dit stuk, kreeg ik een berichtje van Stephanie. Zij heeft namelijk haar lifestyle omgegooid en is volledig vegan gegaan! Om hier meer draagvlak voor te creëren wil ze haar PR-service aan gaan bieden aan vegan bedrijven. Stephanie vertel, hoe ben je hier zo op gekomen en wat zijn je plannen?
Door de corona-uitbraak ben ik gaan nadenken over mijn leven en business. Ik was al zo’n 15 jaar vegetariër maar voelde ineens dat het niet genoeg was. Dat ik nog steeds bijdroeg aan ‘animal cruelty’ en dat past helemaal niet bij mij. Ik voelde dat de tijd rijp was om de stap naar vegan te maken. Via een vegan Facebookgroep kwam ik freelance ‘fine dining’ chef Fidan Tekin tegen. Omdat alle evenementen waarvoor zij zou werken niet doorgingen, is zij vanuit huis vegetarische en vegan maaltijden gaan maken. Haar verrukkelijke maaltijden die ik 3x per week bij haar afhaalde, heeft de stap nog makkelijker gemaakt om volledig plantaardig te gaan eten.
In mijn business maakte ik ook de volgende ‘bewustzijns stap’. In gesprek met mijn mental coach ontstond het idee om mijn business meer te focussen op plantaardige bedrijven. Dit voelde meteen zo goed! Hoe gaaf is het om met bedrijven samen te werken die dezelfde visie hebben als ikzelf? Daarnaast geloof ik dat plantaardig eten de toekomst heeft en dat meer en meer mensen vegetarisch of vegan zullen gaan eten. Ik vind het geweldig om daaraan mijn steentje bij te dragen!
"Ken de waarde van je product en van je kennis!"
Reactie plaatsen
Reacties