Je CV is vaak het eerste wat een recruiter of een potentiële werkgever van je ziet. Met je cv wil je dan ook goed voor de dag komen. Het is belangrijk dat je je kennis en vaardigheden op een prettige en juiste manier presenteert, zodat de ontvanger in één ogenblik jouw toegevoegde waarde kan zien.
De 6 tips voor een professioneel cv
- Sjabloon
In programma’s zoals Microsoft word en canva heb je meerdere sjablonen die je kan gebruiken om een cv aan te maken. Door middel van een sjabloon heb je binnen een handomdraai een overzichtelijk cv. Hier zitten vaak automatisch al aparte velden voor contactgegevens, opleidingen, ervaringen enzovoort.
Zorg ervoor dat je cv bestaat uit maximaal twee A4'tjes - Authenticiteit
Je kan ervoor kiezen om een foto toe te voegen, dit is geen must. Voeg je een foto toe? Zorg ervoor dat het een representatieve portretfoto is, waarbij je recht en lachend de camera inkijkt!
Een klein rijtje met je hobby's & interesses en/of een korte samenvatting geven een belangrijke persoonlijke touch aan jouw cv. Organisaties zoeken vaak een medewerker die bij de organisatie past. Je persoonlijkheid is hierin minstens zo belangrijk als je werkervaring. - Contactgegevens
Je contactgegevens bestaan uit je volledige naam, telefoonnummer, (representatief) e-mailadres, je adres, naar keuze je geboortedatum en eventueel je rijbewijs.
Voeg je ook een link of QR code toe naar jouw LinkedIn pagina? Zorg ervoor dat deze overeenkomt met wat er op je cv staat. - Opbouw - van heden naar verleden!
De opbouw van je cv moet in chronologische volgorde zijn. Je begint met de meest recente ervaring, en zo bouw je in jaren af. Zorg dat data correct zijn en benoem wanneer je bepaalde opleidingen/cursussen hebt behaald. - Werkervaring + Overige werkervaring
Per functie omschrijf je wat jouw taken en verantwoordelijkheden waren. Doe dit puntsgewijs en concreet. Bijv.:
- Leidinggeven aan 4 FTE;
- Opzetten en uitvoeren van begeleidingsplannen.
Heb je bepaalde resultaten behaald of bijgedragen aan verbeteringen binnen de organisatie? Ook dit kun je kort en bondig beschrijven per werkgever.
Overige werkervaring
Na het kopje werkervaring heb je ruimte voor de kopjes ‘vrijwilligerswerk’, ‘stages’ en ‘overige werkervaringen’. Bij overige werkervaringen vermeld je bijvoorbeeld bijbaantjes/studentenbanen, deze schrijf je verder niet uit. (Tenzij je gaat solliciteren naar je eerste échte baan natuurlijk!).
Gaten op je CV?
Heb je gaten op je cv of heb je veel gewisseld van werkgever? Benoem dan in je cv kort en bondig waardoor dit is gekomen, dit kan namelijk een reden zijn dat je cv opzij wordt geschoven. Werkgevers zijn over het algemeen op zoek naar loyale werknemers. Je kan er daarom voor kiezen om standaard bij elke baan die je hebt gehad een ‘reden van vertrek’ op te geven.
- Opslaan
Sla je cv ALTIJD op in een PDF bestand. Het versturen van een Word-bestand oogt niet professioneel en kan door iedereen aangepast worden.
Is je cv af? Laat deze dan controleren! Zo weet je zeker dat je geen informatie mist en dat er geen spellingfouten in staan.
Wat te doen na het opsturen van je cv?
Bel de betreffende recruiter met eventuele vragen die je hebt omtrent de vacature, hierbij kan je aangeven dat je cv inmiddels is verzonden. Een vraag die je altijd kan stellen is hoe het sollicitatieproces er uit ziet.
Heb je na de sluitingstijd nog geen reactie ontvangen? Dan luidt het advies altijd om te bellen. Door een proactieve houding aan te nemen laat je zien dat je niet bang bent om de telefoon op te pakken, om het gesprek aan te gaan én weet je direct waar je aan toe bent (óf hoe lang je nog moet wachten tot je uitslag krijgt).
Let hierbij wél eventjes op de volgende punten:
- De sluitingsdatum van de vacature;
- Is er nog geen uitslag? Vraag dan wanneer je deze ongeveer kan verwachten;
- Bel vanuit enthousiasme en interesse, niet vanuit ongeduld.
Binnenkort meer over hoe je LinkedIn voor jou kan laten werken en hoe je je voorbereid op een sollicitatiegesprek.
Reactie plaatsen
Reacties