Kleur er je voordeel mee

Iedereen heeft wel een favoriete kleur. Kleur komt bewust of onbewust terug in ons dagelijks leven. We verven onze muren, kopen verjaardagscadeautjes in de lievelingskleur van de jarige en bij de kleding die we dragen, kijken we of het bij elkaar past. Ook kunnen we juist gaan voor contrasterende kleuren. Wist je dat kleur invloed heeft op hoe productief, geloofwaardig en creatief je bent?

Om te kijken wat kleuren met ons doen, maken we onderscheid tussen  koude en warme kleuren. Zo is blauw een koude kleur en geel en rood een warme kleur. Deze kleuren vormen de basis voor alle andere kleuren. Neem bijvoorbeeld groen (geel+blauw). Wanneer groen een meer gele ondertoon heeft, valt deze kleur groen onder de warme kleuren. Wanneer groen meer naar een blauwe ondertoon neigt, valt het onder de groep koude kleuren.

Waarom kleurenkennis?

Volgens een studie vellen mensen binnen 90 seconden na de eerste indruk een onbewust oordeel over een ander of over een product. Die beoordeling is voor 62% tot 90% op kleur gebaseerd.¹ Kleuren beïnvloeden ons onbewust.

Uit onderzoek² blijkt dat warme kleuren reacties opwekken van ‘opwinding’ en ‘stimulering’. Koele kleuren worden geassocieerd met ‘niet erg opwindend’, maar scoorden hoger voor ‘ruim’ en ‘rustgevend’. Wanneer je je hiervan bewust bent, kun je er je voordeel mee doen.

Al in 1961 schreef Faber Birren³ een boek over kleurenpsychologie, waarin hij zegt: "Er lijkt geen twijfel over mogelijk dat kleur een fysiek effect heeft op het menselijk organisme. Helderheid en warmte van kleur stimuleren het autonome zenuwstelsel. De bloeddruk en hartslag stijgen daadwerkelijk. Het vlees wordt warmer en de temperatuur stijgt. Daarentegen zorgen schemerige en koele kleuren voor een daling in de  bloeddruk en hartslag en het vlees wordt relatief koeler.” 

Een recent onderzoek toont ongeveer hetzelfde aan. In dit onderzoek is aangetoond dat de bloeddruk stijgt bij het zien van de kleuren rood en geel, terwijl deze bij groen omlaag gaat en bij blauw terug gaat naar het ‘controleniveau’. (4)

Onderstaand overzicht geeft per kleur aan welke positieve en negatieve invloed deze op ons en op anderen kunnen hebben. 

tekst gaat verder onder de afbeelding

 

 

Onder invloed van kleur

 

Rood 
Deze kleur trekt de meeste aandacht en wordt geassocieerd met sterke emoties , zoals liefde, passie en woede. Het is de universele kleur die kracht, macht, moed en gevaar aanduidt . Rood is levendig, stimulerend en opwindend, met een sterke link naar seksualiteit en verhoogde eetlust.⁶

Rood in de praktijk:
Mensen die anderen tegen een rode achtergrond zien, vinden deze personen over het algemeen aantrekkelijker dan wanneer ze hen in silhouet tegen andere kleuren zien.⁷ Het hebben van een rood oppervlak in zicht geeft ons ook een uitbarsting van kracht. Het zien van rood wordt in verband gebracht met een verminderd analytisch redeneren. Wil je tijdens jouw presentatie dat de toeschouwers vooral de energie en passie achter jouw boodschappen voelen? Dan doe je er dus goed aan om de kleur rood toe te voegen aan je kleding, presentatie of ruimte. Doe dit echter niet te veel, rood is namelijk een dominante kleur.

 

Oranje 

De tint van aanmoediging, optimisme en zelfvertrouwen. Het straalt warmte, positiviteit en geluk uit en combineert de energie en stimulatie van rood met de vrolijkheid van geel. Het is een kleur die verwelkomend overkomt, met een vriendelijke en speelse touch. Daarentegen kan de kleur oranje ook als goedkoop of kwalitatief minder goed worden gezien. Ook kan de speelsheid overslaan naar kinderlijkheid.

Oranje in de praktijk:

Wanneer je optimistisch en energiek over wilt komen, zou je de kleur oranje kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld jouw presentatie of logo. Het geeft het gevoel van enthousiasme, jeugdigheid en betaalbaarheid. Wanneer je echter betrouwbaar, kwalitatief sterk of kalm over wilt komen, is oranje niet de kleur voor jou op dit moment. 

 

Geel 

De kleur van de geest, positiviteit en de zon (het leven). Geel wordt gelinkt aan creativiteit, levenslust, vreugde en geluk. De kleur geel is een activerende kleur en stimuleert de mentale activiteit, je hersenen gaan ‘aan’ bij de kleur geel. Te veel geel kan echter overprikkelend, of zelfs irriterend voor het oog zijn.⁸

Geel in de praktijk:

Wil je positiviteit, creativiteit en levenslust voelen en overbrengen? Dan is geel jouw kleur. Verander je achtergrond op je telefoon of computer naar geel, drink uit een gele mok of trek je mooiste gele blouse uit de kast. Wanneer je kiest voor kleding met een gele kleur, vestig je automatisch meer aandacht op jezelf. Het is een kleur die opvalt en aantrekt. Door gele kleding of accessoires te dragen, straal je plezier en positiviteit uit. Je bent letterlijk het zonnetje in huis. 

Kies voor de juiste tint geel: goud geel komt chique over, waar fel geel juist goedkoop over kan komen.

 

Groen

Natuur, balans en groei is waar de kleur groen voor staat. Het is rustgevend en veilig en symboliseert harmonie, genezing en stabiliteit. In verschillende tijden in de geschiedenis hebben onderzoekers associaties met de kleur groen gevonden. De oude Egyptenaren verbeeldden Osiris, de god van de onderwereld, geboorte, wedergeboorte, landbouw en vruchtbaarheid, met een groen gezicht.⁹ In de middeleeuwen stond groen voor positiviteit, geluk en liefde. In deze tijd droegen zwangere vrouwen groen, als een teken van gezondheid en geboorte.¹⁰

Groen in de praktijk:

Zoals eerder benoemd is er aangetoond dat het zien van de kleur groen de bloeddruk verlaagt. Uit onderzoek blijkt dat men eerder gelooft dat iets groens gezond of natuurlijk is, zelfs als dat niet het geval is. Het bleek dat mensen een reep met een groen etiket eerder als gezond beschouwen dan een reep met een rood etiket, zelfs als de voedingswaarde van de twee repen identiek was.⁹ Dit is goed om in gedachten te houden als je een natuurlijk product verkoopt of gezond over wilt komen.

Groen staat ook voor veiligheid en zelfredzaamheid. Donkerder groen wordt geassocieerd met geld, rijkdom en prestige, terwijl lichter groen staat voor wedergeboorte, groei en frisheid. Groen straalt voor veel mensen vernieuwing en vertrouwen uit. 

 

Blauw
Volgens verchillende onderzoeken, is de populairste kleur onder de kleuren: blauw. Het straalt betrouwbaarheid en kalmte uit en het bevordert logische redenering. Er zijn vaak veel blauwe kleuren te vinden in kantoren, omdat er is bewezen dat blauw de productiviteit van mensen verhoogt. Daarnaast werkt de kleur blauw kalmerend en ontspannend.¹¹ Accountancykantoren, data bedrijven en bijvoorbeeld de politie hebben gekozen voor de kleur blauw, omdat deze kleur ook veiligheid uitstraalt. 

Blauw in de praktijk:

Wil je vertrouwen uitstralen? Dan is de kleur blauw jouw beste gok. Mensen associëren deze kleur met de lucht en de zee, waardoor het emotioneel gezien een rustige keuze is. Wanneer je voor blauw kiest, zorg er dan voor dat je de verschillende tinten blauw in gedachten houdt. Helder blauw kan koud en afstandelijk aanvoelen als dit te veel wordt gebruikt. Koninklijk blauw straalt juist vertrouwen en klasse uit. Heb je een sollicitatiegesprek? Kies dan voor helderblauwe kleding om volharding en integriteit uit te stralen.¹² Wil je juist meer compassie en warmte uitstralen? Dan kan je beter voor een wat warmere kleur kiezen. 

 

Paars
Het is moeilijk om iets te zeggen over de kleur paars. Je houdt er van of niet. De kleur wordt vaak geassocieerd met een gevoel van mysterie, wijsheid en spiritualiteit. Omdat paars een mix is van een energierijke kleur (rood) en een kalmerende kleur (blauw), kan het zowel een energieke als ontspannende kleur zijn, afhankelijk van hoe het wordt gebruikt. Bij voorzichtig gebruik kan het gevoelens van vreugde of inspiratie oproepen. Bij overmatig gebruik kan het frustrerend of zelfs overheersend lijken.¹³

 

Cultuurverschillen

Binnen verschillende culturen worden kleuren anders opgevat. Neem als voorbeeld de kleur geel. In westerse landen wordt geel gezien als een heldere, vrolijke en positieve kleur, maar in Latijns-Amerikaanse landen wordt deze kleur juist gekoppeld aan de dood en rouw. Er zijn zelfs landen waar enkel rijke en succesvolle mensen gele kleding dragen.¹⁴ Houdt hier dus rekening mee wanneer je bijvoorbeeld een internationale presentatie geeft, een bijeenkomst in een ander land bijwoont of de buitenlandse familie van je vrienden/partner gaat ontmoeten.

Aan de slag met kleur

Het gebruik van een kleurenwiel kan je hierin ondersteunen. Kleuren die tegenover elkaar staan versterken elkaar, oftewel complementaire kleuren. Kleuren die naast elkaar staan worden analoog genoemd, deze combinaties zijn vaak comfortabel!

De kennis van kleur kan je uiteindelijk overal in toepassen: je kleding, je make-up, presentaties, interieur, huisstijl, logo, website enzovoort!

Geschreven door Esther Schaefer

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.